Dobândind darul lacrimilor, al smereniei și al sfintei rugăciuni cea din inimă, Sfântul Cuvios Ignatie Briancianinov a adunat în jurul său multe suflete cu viață aleasă, arzând ca o făclie nestinsă în mijlocul lor, fiind căutat de toți ca un mare dascăl al rugăciunii lui Iisus.
Încă a scris cu mare înțelepciune și câteva cărți de zidire duhovnicească, arătând tuturor calea dobândirii sfintei rugăciuni a inimii.
Desfrânarea cu gândul și desfrânarea cu trupul este același lucru?
Sfântul Ignatie Briancianinov: "Unii spun că a cădea în curvie cu trupul și a cădea în ea cu mintea și cu inima sunt nelegiuiri de aceeași greutate și însemnătate.
Ei își întemeiază această părere pe cuvintele Mântuitorului: ,,Tot cela ce caută la femeie spre a o pofti pe ea, iată, a preacurvit cu dânsa în inima sa" (Matei 5, 28). Greșită părere!
Aceste cuvinte au fost spuse spre a arăta deplină porunca Vechiului Legământ; ele au fost spuse celor ce socoteau păcat doar curvia trupească, nepricepând că gândurile rele, printre care se numără și gândurile de curvie, ies din inimă și spurcă pe om (Matei 15, 19-20), despart de Dumnezeu (Înț. Sol. 1, 3) răpesc curăția - mijlocul vederii lui Dumnezeu.
Desfătarea de gânduri și simțăminte curvești este curvie a inimii și spurcare a omului, ce îl face netrebnic spre părtășia cu Dumnezeu.
Curvia trupului este schimbarea întregii ființe omenești prin împreunarea cu un alt trup (1 Cor. 6, 16), este desăvârșită înstrăinare de Dumnezeu, e moarte, e pierzanie.
Pentru a ieși din cea dintâi stare, omul are nevoie să se trezvească; pentru a ieși din cea de-a doua, trebuie să învie, trebuie să se nască din nou prin pocăință. Sfântul Ignatie Briancianinov, Experiențe ascetice, Despre curăție.
Citește și - » ''Păcătos sunt, dar nu eretic''. Diferența dintre păcatul personal și erezie
Se spunea despre avva Agathon, că s-au dus oarecare la dânsul, auzind că are dreaptă și mare socoteală.
Și vrând să îl încerce de a sa mânie, i-au zis lui: tu ești Agathon? Am auzit despre tine că ești mândru și curvar.
Iar avva Agathon a zis: Ei bine, așa este.
Și i-au zis lui: Tu ești Agathon bârfitorul și clevetitorul?
Iar avva Agathon a spus: Eu sunt.
Au zis iarăși: Tu ești Agathon ereticul?
lar avva Agahton a răspuns: Nu sunt eretic.
Și l-au rugat pe el, zicând: Spune-ne nouă, pentru ce atâtea câte ți-am spus le-ai primit, da cuvântul acesta (eretic) nu l-ai suferit?
Zis-a lor: Cele dintâi asupra mea le scriu, căci este spre folosul sufletului meu. Dar cuvântul acesta eretic este despărțire de Dumnezeu. Nu voiesc să mă despart de Dumnezeu!
Iar ei auzind, s-au minunat de dreapta lui socoteală și s-au dus zidiți, adică cu folos - fragment din Patericul Egiptean.
Conform învăţăturii Bisericii Ortodoxe, încă din vremea Sfinţilor Apostoli, erezia a fost socotită ca având urmări dezastruoase asupra omului. Erezia îl îndepărtează de Dumnezeu şi îl duce la pieire.
De aceea şi Domnul Însuşi şi Apostolii sunt foarte aspri faţă de „ereziile pierzării” (Matei.7,15; Fapte 20, 29; II Corinteni. 11,13; II Petru. 2,1; I Ioan 4,1; II Ioan 1,7)…” vă îndemn să luptaţi pentru credinţa dată sfinţilor, odată pentru totdeauna” ( Iuda 1,3). Citiți continuarea aici!