Se spunea despre avva Agathon, că s-au dus oarecare la dânsul, auzind că are dreaptă și mare socoteală.
Și vrând să îl încerce de a sa mânie, i-au zis lui: tu ești Agathon? Am auzit despre tine că ești mândru și curvar.
Iar avva Agathon a zis: Ei bine, așa este.
Și i-au zis lui: Tu ești Agathon bârfitorul și clevetitorul?
Iar avva Agathon a spus: Eu sunt.
Au zis iarăși: Tu ești Agathon ereticul?
lar avva Agahton a răspuns: Nu sunt eretic.
Și l-au rugat pe el, zicând: Spune-ne nouă, pentru ce atâtea câte ți-am spus le-ai primit, da cuvântul acesta (eretic) nu l-ai suferit?
Zis-a lor: Cele dintâi asupra mea le scriu, căci este spre folosul sufletului meu. Dar cuvântul acesta eretic este despărțire de Dumnezeu. Nu voiesc să mă despart de Dumnezeu!
Iar ei auzind, s-au minunat de dreapta lui socoteală și s-au dus zidiți, adică cu folos - fragment din Patericul Egiptean.
Conform învăţăturii Bisericii Ortodoxe, încă din vremea Sfinţilor Apostoli, erezia a fost socotită ca având urmări dezastruoase asupra omului. Erezia îl îndepărtează de Dumnezeu şi îl duce la pieire.
De aceea şi Domnul Însuşi şi Apostolii sunt foarte aspri faţă de „ereziile pierzării” (Matei.7,15; Fapte 20, 29; II Corinteni. 11,13; II Petru. 2,1; I Ioan 4,1; II Ioan 1,7)…” vă îndemn să luptaţi pentru credinţa dată sfinţilor, odată pentru totdeauna” ( Iuda 1,3).
Diferența dintre păcatul personal și erezie
Păcatul personal este o încălcare a Legii Lui Dumnezeu şi care poate fi şters prin Sfintele Taine ale Bisericii.
Însă erezia este o schimbare a Legii şi care face imposibilă comuniunea cu Dumnezeu.
Unde nu există „Adevărul şi moştenirea Mărturisirii de Credinţă”, nu există nici un fel de Biserică Sobornicească – şi, implicit, nici Preoţie, nici Botez, nici Taine. (Sfântul Maxim Mărturisitorul)
După Sfântul Ioan Gura de Aur, dintotdeauna diavolul a apelat la un artificiu "ordinar" pentru a putea induce în eroare: amestecul minciunii cu adevarul, pentru a nu mai putea fi distinse.
Falșii profeți au apărut după adevarații profeți, ca și falșii apostoli, după Apostolii autentici. La fel, Antihristul nu poate să apară decât după Mântuitorul Iisus Hristos.
Aceasta realitate a fost evidențiată chiar de Mantuitorul prin Pilda Semănătorului. Faptul că neghina a fost smulsă la timpul secerișului ne învață că nu trebuie să avem o atitudine violentă, dar nici să-i lăsăm să-și arunce nestingherit neghina ereziilor.
Oricum, nu trebuie sa lăsăm impresia că între grâu și neghină n-ar fi prea mari diferențe și că una ar putea lua locul celuilalt. Cunoașterea precisă a Adevărului revelat va oferi oricui posibilitatea de a discerne și de a alege în mod avizat între adevăr și minciună.
Sfântul Ciprian al Cartaginei:
În afara Bisericii nu existã mântuire: "Casa Lui Dumnezeu este una singurã și este cu neputintã sã se mântuiascã cineva în altã parte decât în Bisericã (...) oricine se depãrteazã de Bisericã devine strãin de testamentul Bisericii. Cel care stricã pacea și unitatea în Hristos lucreazã împotriva Lui Hristos."
Cuviosul Teodor Studitul:
"Din timpurile apostolice și până acum în Bisericã au pãtruns mai multe erezii (...). Dar Biserica a rãmas neîmpãrțitã și neclintitã. Așa va rãmîne în vecii vecilor, desi fãcãtorii de stricãciune s-au smuls din ea."
Sf. Chiril al Ierusalimului:
"Mãrturisirea credinței ne învatã despre una, sfântã, soborniceascã și apostoleascã Bisericã pentru ca să te păzești de stricăciunea adunărilor eretice și să fii înotdeauna în sfânta soborniceascã Bisericã."