Sfânta Lumină de la Ierusalim - în România; PS Varlaam: Lumina lui Hristos să aducă prezenţa lui cerească
Episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieşteanul a îndemnat, sâmbătă, la curăţirea 'geamurilor' sufletelor pentru ca Lumina lui Hristos să intre şi să aducă bucurie şi prezenţa lui cerească.
'Şi Lumina lui Hristos, soarele cel mai dinainte de soare şi lumina soarelui zidit de Dumnezeu dăruieşte şi luminează tuturor. Datoria noastră este să curăţim geamurile sufletelor noastre, să deschidem uşile caselor noastre, ca lumina soarelui şi mai ales Lumina lui Hristos să intre şi să aducă bucurie şi prezenţa lui cerească', a spus ierarhul, la Aeroportul Internaţional 'Henri Coandă', după primirea Luminii Sfinte.
'Vă dorim tuturor ca zilele Paştelui să vă găsească cu sănătate, cu bucurie, cu pace în familii, la locurile dumneavoastră în muncă şi dorim ca Lumina lui Hristos, sosită de la Sfântul său Mormânt, să se adauge luminii praznicului pe care îl aşteptăm cu multă emoţie şi tensiune duhovnicească. Hristos a Înviat! La mulţi ani!', a concluzionat PS Varlaam.
Lumina Sfântă de la Ierusalim a fost adusă, sâmbătă seara, în ţară de Superiorul Aşezămintelor Patriarhiei Române la Locurile Sfinte, părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie. Sfânta Lumină a fost oferită delegaţilor eparhiilor Patriarhiei Române prezenţi la aeroport, iar Centrele eparhiale, prin protopopiate, o vor distribui fiecărei parohii. Şi anul acesta, Sfânta Lumină adusă de la Ierusalim va fi oferită Mitropoliei Basarabiei.
Tradiţia aducerii Sfintei Lumini de la Ierusalim a fost inaugurată de Preafericitul Daniel în anul 2009. Lumina Sfântă este un miracol al Ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşte la Ierusalim când, în timpul Vecerniei Mari din Sâmbăta Mare, deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc care se pogoară din cer, manifestându-se diferit în fiecare an şi care, în primele minute, nu frige.
Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după Prohod. Cei care fac această verificare - pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare - sunt poliţişti civili, care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel.
Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc. De asemenea, îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase.
Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, uşa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii. După desfăşurarea slujbei, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil şi brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt.
La intrare, el este controlat de poliţişti în prezenţa martorilor care aparţin tuturor confesiunilor. Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt şi pătrunde în prima încăpere, în 'Capela Îngerului', însoţit - conform tradiţiei - numai de un arab de religie islamică.
Mai departe, patriarhul intră singur în încăperea propriu-zisă a Mormântului şi îngenunchează în faţa lespedei. Ulterior, după rugăciune, cei prezenţi în biserică au adesea prilejul să observe o lumină precum un fulger, care vine prin cupola aflată deasupra Capelei Sfântului Mormânt.
Pelerinii compară această lumină cu un glob care se împrăştie în mici bucăţi. Această lumină ajunge până la lespedea Sfântului Mormânt, aprinzând astfel vata presărată deasupra. Rolul patriarhului este de a lua în mâini această vată aprinsă, a o aşeza în două cupe de aur şi a se întoarce în Capela Îngerului. Ulterior, patriarhul aprinde două mănunchiuri de câte 33 de lumânări, apoi iese şi împarte lumina credincioşilor.