Cine formulează toate aceste acuzații contra Ortodoxiei? Pr. Savatie Baștovoi demontează nebunia ecumenistă de unire a Ortodoxiei cu alte erezii

Părintele Savatie Baștovoi a scris un nou text relevant, extrem de sugestiv, în contextul accentuării ideilor lansate în spațiul public de unii care își doresc unirea Ortodoxiei cu erezia.

''Nici data comună a Paștelui, nici renunțarea la Filiocve, nici condamarea infailibilității papale nu va uni Ortodoxia cu Catolicismul. Toate acestea se pot face într-o singură zi prin semnarea unei hârtii, lucru care în zilele totalei lipse de principii logice și juridice este ușor de indeplinit.

Problema majoră rămâne Argumentul. Adică, cine are nevoie de unire? Cine face unirea? Argumentul de pe buzele uniaților (contemporani) ne limpezește.

Toate argumentele sunt de natură aiuristică și nu au nici o legătură cu Biserica. Să facem Paștele în aceeași zi că atunci toată Europa are vacanță, că ce zic musulmanii că avem două zile diferite, că stelele, că luna, că știința. În sfîrșit, că așa vom atrage mai multă lume la biserică.

În această polemică Catolicismul apere ca un grup care face totul pentru a creștina lumea, iar Ortodoxia face totul pentru a nu se integra, adapta la mersul lumii. Ortodoxia este rea pentru că nu face nimic pentru a converti umanitatea modificată între timp de roadele civilizației.

Dar cine sunt arbitrii? Cine formulează toate aceste acuzații contra Ortodoxiei? Cine isi doreste o lume cvasi-creștină, dar nu crestina-ortodoxa, ci crestina catolico-protestanta? Chiar, cine? Stați liniștiți, nimeni nu vrea să vă uniți, să ne unim!

Tot ce vor ei este ca noi să spunem că toți suntem același borș, adică nici nu contează cum suntem. Important este să răspundem la comandă: prezent! Cât despre unitatea noastră, de aceasta se tem cel mai mult." - Părintele Savatie Baștovoi.

Alt text scris de părintele Baștovoi, tot pe această temă: ''Biserica a fost întemeiată la Cina cea de taină, nu în piață, nu pe balconul imperatorului. Hristos a rupt Pîinea Trupului Său și a dat celor doisprezece aleși ai Săi, între care era și trădătorul.

Hristos a venit în lume nu ca să facă ordine în ea, ci ca să ne scoată din lume pe cei pe care I-a dorit. Ne place, nu ne place, dar Hristos nu a dorit să-l convertească pe Pilat. Nici măcar nu i-a răspuns la întrebare atunci cînd Pilat L-a provocat să îi vorbească despre adevăr. Răspunsul lui Hristos la inițiativele mai marilor acestei lumi este tăcerea.

Cei care reproșează Bisericii Ortodoxe că nu este în pas cu vremea, aduc cel mai bun argument că Ortodoxia este Biserica lui Hristos. Sîntem acuzați că am rămas în Bizanț, că trăim după canoane de acum 1800 de ani? Ba mai mult, avem și canoanele apostolilor pe care au și fost formulate toate celelalte.

Așadar, chiar cei care ne acuză de vechime, ne spun să renunțăm la tot ce sîntem și să ne alipim celor care nu mai au nici o legătură cu apostolii, deci nici o legătură cu Hristos.

Însăși dorința lor de a se schimba mereu după placul Pilaților și de a sta la masă cu ei, încurcînd vorbele despre adevăr numai ca să nu tacă, arată că nu sînt urmașii Celui care a tăcut cu prețul morții.

Fraților, canoanele sînt o mare bogăție cerească dăruită nouă de sfinții lui Hristos, cei care stau la masă cu El și aud vorbele Lui pe care lumea nu le aude. Blîndețea și înțelepciunea sfinților topește toată răutatea, alungă deznădejdea, înțelepțește pruncii.

Oare chiar crede cineva că sfinții au făcut acele canoane aspre ca să ne piardă pe noi, păcătoșii, sau ca să ne despartă de Biserică? Cine a văzut vreodată un sfînt, iar eu am văzut, cunoaște că asprimea lor este măsura desăvîrșirii spre care trebuie să tindem.

Nici Hristos nu a venit să strice Legea sau prorocii, ci ca să le plinească prin mila Sa. Căci dacă vom coborî masura la nivelul nostru, al păcătoșilor, numind virtute ceea ce este păcat, la ce ne mai trebuiește Mîntuitor, că noi înșine, cu mintea noastră ne-am și mîntuit.

Toate cîte ne-au lăsat sfintii nu sînt din lumea aceasta, ci măsură îngerească la care ei înșiși au ajuns. Cu adevărat, nici unul din sfinți nu a pus sarcini pe care el însuși nu le-a purtat. De aceea, a zis prorocul: "Minunat este Dumnezeu întru sfinții Săi!" Și oricine hulește pe sfinți, hulește pe Duhul Sfînt care este în ei.

Biserica lui Hristos este biserica sfinților, nu a revoluționarilor, reformatorilor și doctorilor. Acolo unde sfinții nu mai sînt autoritate și călăuză, acolo conduce mintea căzută, acolo totul este posibil, totul înafară de mîntuire.

Să se cerceteze fiecare în ce legătură este cu sfinții și cine este autoritate pentru el atunci cînd poartă o discuție. Așa vom cunoaște în ce legătură sîntem cu Hristos.''

Citește și - Ce părere aveți de scurtarea posturilor, a slujbelor? Pr. Ioan Istrati dezvăluie un moment mai puțin cunoscut, întâmplare fascinantă, răspuns clar pentru reformatorii care vor să aducă erezii în Biserica Ortodoxă

Citește și - Atenție la pericolul neo-ortodoxiei! Pr. Ioan Istrati, apel: Să rămânem până la moarte în vechea Ortodoxie!

Citește și - Diferența dintre ortodocși, catolici și protestanți. Sf. Paisie Aghioritul, exemplu simplu și clar: Vezi această casă?

Citește și articolul de mai jos - Mărturisirea de credință a ÎPS Teodosie, întrebat despre ecumenism: Aceasta spun Sfintele Canoane!

Podcastul de Dialog duhovnicesc - cu ÎPS Teodosie este transmis în direct, în fiecare joi, începând cu orele 18, pe paginile de Facebook și Youtube ale Arhiepiscopiei Tomisului.

ÎPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, a fost chestionat cu următoarea întrebare de către un credincios: Ce este ecumenismul, dar ecumenicitatea?

''Termenul acesta poate îmbrăca două realități. Ecumenismul poate fi acea comuniune a Bisericii, pentru că sinoadele ecumenice au fost a toată creștinătatea. Acesta este primul înțeles al ecumenismului.''

''După ce s-au despărțit cei din Apus, în 1054, ieșind din Biserica mamă din Răsărit, sigur că, mai ales protestanții începând din 1910, în mod istoric și real printr-o conferință și-au manifestat dorința de dialog cu Ortodoxia. Și, acum, ecumenismul este socotit de mulți ca fiind o erezie și poate fi chiar un lucru negativ.''

''De pildă, noi nu ne putem ruga cu cei de alte credințe. Exista un mod așa mai mult convențional, erau așa-zisele rugăciuni ecumenice. Nu se mai fac. Aici, iată, zeloșii au avut un rol foarte important!''

''Călugări sau creștini plini de pravilă, din dorința de a păstra spiritul ortodox curat au spus că nu trebuie să ne rugăm cu aceștia, iar Sfintele Canoane spun același lucru!''

''Eretici au existat dintotdeauna, chiar din timpul apostolilor. Sfântul Pavel ne vorbește să nu avem de-a face cu cei care nu îl mărturisesc pe Hristos Dumnezeu. De aceea, ecumenismul, în sensul de a ceda ceva din Ortodoxie, este o greșeală maximă!''

''Noi îi chemăm pe cei care vor să se întoarcă la credință și avem în fiecare an, cel puțin aici în Dobrogea, cei care au fost de alte culte și s-au întors, dar după ce fac dovada că regretă plecarea sau vin cu toată convingerea și mărturisesc Adevărul credinței noastre. Iată, aceștia intră în Biserica cea una!''

''Dar a ne ruga cu cei care nu sunt de aceeași credință cu noi nu este firesc, nu este canonic! Această modalitate de a se uni, în numele dorinței de unitate, dar necontrolat, în anumite adunări, alte culte în afara Ortodoxiei, nu este după canon. Eu nu încurajez așa ceva și nu fac așa ceva! ''

''Când erau obligatorii rugăciunile ecumenice la catolici le arătăm cum e vecernia noastră, dar nu slujeam cu ei. Ei veneau la noi la biserica, îi primean, dar nu intrau în altar. Stăteau în partea de lângă ușă și exprimau și ei ceva. Îi pregăteam pe credincioși și le spuneam să ia aminte la ce termeni folosesc, termeni laici, ca la sindicat.''

''Și nimeni nu a fost încântat, dar împlineam o obligație externă cumva. Trebuia și asta făcută... Deci, iată, ecumenismul, în sensul de a sluji împreună cu alte culte nu este îngăduit de Sfintele Canoane!''

''Ecumenicitatea a fost modalitatea de a-și menține Biserica unitatea în primele veacuri când s-au ținut cele 7 Sinoade Ecumenice și participau toate bisericile din Răsărit și Apus, unde era aceeași învățătură.''

''Ecumenicitatea s-a destrămat la 1054, cu Marea Schismă. Apoi, în Apus a continuat destrămarea cu apariția protestanților în secolul al 16-lea.'', a răspuns ÎPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului. Vedeți și video aici!

Citește și - Pr. Savatie Baștovoi: Prin această mărturisire se închide gura oricărui consiliu, secretariat sau purtător de cuvânt care ne spun că există mai multe biserici!

Citește și - Ce să faci dacă ţi-e ruşine să mărturiseşti un păcat? Sfaturile pr. ieromonah Savatie Baștovoi

Site-ul abcortodox.ro se bazează exclusiv pe veniturile obținute din afișarea de reclame, dacă doriți să susțineți publicația abcortodox.ro, vă rugăm să nu blocați reclamele.