Nou apel pentru reactivarea Mitropoliei Tomisului. IPS Teodosie: Fiecare dintre noi să facem aceasta! / Argumente imbatabile

"A nu Reînființa Mitropolia Tomisului înseamnă că ne facem că nu știm cine suntem sau că vrem să ne sfidăm trecutul (...)

Fiecare dintre noi să facă ceva pentru neamul său și dacă fac toți atunci se vede sporul pentru neam și este cu adevărat luat în seamă, și la Judecată, aportul pe care ți-l aduci la Neamul tău." - IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului 2023.

"În fața Lui Dumnezeu facem păcat dacă nu susținem reactivarea Mitropoliei Tomisului sau dacă rămânem indiferenți. Ce avem de spus, trebuie să spunem deschis: reactivarea Mitropoliei Tomisului ar da o mai mare valoare istoriei bisericii și a țării noastre și am fi mai respectați în lume", mai spus ÎPS Teodosie.

"Și în vremea noastră sunt atâția împotrivitori, atâtea obiceiuri nepotrivite de care mintea noastră se miră de unde le născocesc, împotriva moralității, Lui Dumnezeu, a familiei și a neamului.

'De aceea, noi să ne ținem neamul curat, plin de credință! Fiecare dintre noi facem parte din neamul românesc! Fiecare are datoria să vină la Judecată cu o ofrandă pentru neamul său, cum spune Cartea Apocalipsa. De aceea, să ne întărim în credință.

Să iubim pe Dumnezeu, Biserica și pe semenii noștri. Să fim tuturor pildă de credință, de mărturisirea credinței, de viață curată și de dragoste, milostenie.', a spus IPS Teodosie, intr-o [predica rostita recent la Cluj.][1]

Susținem reactivarea Mitropoliei Tomisului! Ne-o cere 'de dincolo' mitropolitul străromân al Tomisului Marcus, care a participat la Sinodul de la Niceea în 325!

Amintim Memorandumul scriitorilor participanți la Primul Simpozion Internațional al Academiei Tomitane.

'Noi, scriitori și poeți de pe patru continente, am participat la Primul Simpozion Internațional al Academiei Tomitane, unde ne-am putut informa chiar de pe pământurile pe care a propovăduit Sfântul Apostol Andrei Cel Dintâi Chemat, precum și Sfântul Apostol Filip, despre istoria creștină bimilenară a Tomisului.

Vechimea și autenticitatea documentelor istorice, la care se adaugă descoperirile arheologice, atestă la Tomis o viață bisericească trainică, bazată pe o ierarhie superioară (episcopat) din secolul al III-lea.

[Citeste si - Ce l-a îndemnat Patriarhul Teoctist pe IPS Teodosie cu privire la reactivarea Mitropoliei Tomisului: O spun tare și este un adevăr!][3]

Cele mai noi cercetări pun în lumină titulatura de mitropolit a lui Marcus de Tomis încă de la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325, unde s-au reunit pentru prima dată în istoria lumii toți reprezentații civilizației creștine, fundament al Europei unite de astăzi.

Documentele recent descoperite sunt neprețuite și ar trebui evidențiate în întreaga lume a Ortodoxiei: Mitropolitul Marcus este unul dintre cei 318 semnatari ai actelor oficiale din anul 325.

Durata mitropoliei Tomisului (cu această titulatură) se întinde din secolul al IV-lea (Marcus al Tomisului) până la începutul secolului al XIIl-lea (ultimii mitropoliți de Tomis consemnați de istorie fiind Vasile și Anicet).

După anul 1186 (anul răscoalei Asăneștilor) dar mai ales după 1204 (cucerirea Constantinopolului de către cruciați) reședința mitropoliei Tomisului se mută la Vicina, cetate situată pe o insulă a Dunării în imediată apropiere de mănăstirea Dervent (județul Constanța).

Mitropoliții Vicinei au continuat să-și exercite autoritatea peste întregul ținut până la 1359, când mitropolitul Vicinei, Sfântul Iachint Critopulos, acceptă invitația de a prelua păstorirea nou-înființatei mitropolii a Țării Românești.

Luând la cunoștință toate cele prezentate, semnăm această scrisoare de sprijin pentru reactivarea Mitropoliei Tomisului deoarece, în țările și culturile noastre, avem o mare și deosebită stimă pentru sinodul de la Niceea și cunoaștem din scrierile sfinților și de aici, de la fața locului, cum Ortodoxia mângâie sufletele oamenilor luminând desăvârșit libertatea lor.

Alte argumente imbatabile

'Renumitul și valorosul cărturar Constantin Barbu a readus printr-o scrisoare deschisă adresată Patriarhului Daniel necesitatea reînființării Mitropoliei Tomisului, eparhie apostolică. Iată ce scrie omul de știință:

”Se dorește sărbătorirea a 1700 de ani de la Sinodul de la Niceea, când trăia împăratul Constantin cel Mare și gândea marele Athanasie.

Homoousia. Știți foarte bine că la Sinodul de la Niceea a luat parte vestitul Marcus, mitropolitul Tomisului. Arhiepiscopul Teodosie v-a adus în dar câteva zeci de volume din colecția în care am tipărit manuscrise în facsimil color, manuscrise în care apar numele episcopilor, arhiepiscopilor și mitropoliților Tomisului.

Și al Mitropolitului Marcus. Câteva zeci de volume, într-o colecție mult mai bogată, a oferit-o Arhiepiscopul Teodosie chiar patriarhului Bartholomeu I al Constantinopolului, prilej care s-a imortalizat și prin această fotografie.Atunci, s-a discutat în chip special și problema reactivării Mitropoliei Tomisului, reactivare pe care Patriarhul Bartholomeu I o susține.”

Nici acum nu înțeleg rațiunile reînființării de către BOR a eparhiei Constanței doar ca Arhiepiscopie în 1990. Ar fi fost firesc, din punct de vedere istoric și religios, ca să se întemeieze Mitropolia Tomisului.

Această eparhie cu sediul la Constanța, fostul Tomis grecesc și geto-dac, înființat în secolul VI înainte de Hristos, are o majoră importanță istorico-religioasă pentru România și creștinismul primar universal. În Dobrogea cunoscută ca provincia romană Scitia Minor a venit Apostolul Andrei, care a transmis Cuvântul lui Iisus Hristos geto-dacilor.

În Dobrogea avem primii martiri creștini geto-daci, daco-români și apoi străromâni. Pe Sfântul Andrei l-a ajutat în propovăduire Sfântul Apostol Filip.

În Dobrogea secolului IV d. Hr. s-a înființat Calendarul gotic, care cuprinde sărbătorile creștine ale daco-romanilor. Dar cel mai important lucru este că episcopului Tomisului a participat la Sinodul de la Niceea din 325 d.Hr., când împăratul Constantin cel Mare a redactat cu soborul de episcopi Crezul.

Deci actualul arhiepiscop de Tomis este continuatorul creatorului Crezului, care îl spun toți creștinii din lume la Liturghie, dar BOR menține Constanța doar la rang de arhiepiscopie o eparhie apostolică.

Nu este firesc și în canonul creștin. Vorbind despre provinciile care au trimis episcopi la Sinodul de la Niceea (325), Eusebiu de Cezareea amintește că ‘nu lipsea din ceată nici cel al sciților’ (Eusebiu de Cezareea, Viața lui Constantin cel Mare, III, 7, 1).

Această afirmație a condus la diverse ipoteze și dezbateri legate de identitatea acestui episcop. Adolph von Harnack l-a identificat cu Theofilus Gothiae, postulând posibilitatea ca Gothia să fie de fapt Episcopia de Tomis, lucru respins cu temei de cercetătorii români, care au identificat orașul în Crimeea de azi.

Alții l-au identificat pe episcopul scit cu Marcus Comeensis, ce apare în listele latine ale Sinodului I Ecumenic, considerând că este o lectură greșită pentru Marcu Tomeensis.

Istoricul anonim din Cyzic menționează că au fost reprezentate la Niceea ‘fiecare din cele două Sciții’ (Anonymus von Cyzikus, Historia Ecclesiastica II, 38, 80, übersetzt und eingeleitet von Günther Christian Hansens, Fontes Christiani, 49/1, Brepols & Publishers, Turnhout, 2008, p. 356-357).

Din această informație, coroborată cu cea a lui Eusebiu de Cezareea, rămâne însă cert, anume că un episcop din Sciția Minor, probabil cel de Tomis – Marcus, indiferent ce nume ar fi purtat, a participat la Sinodul I Ecumenic de la Niceea, făcând astfel parte din autorii Simbolului Niceean.

Existența unui episcop la Tomis în anul 325 este evidentă din Actul martiric al Sfinților Epictet și Astion, martirizați la Halmyris între 298-303, în care se spune că ‘în acea provincie era pe atunci episcop, păzitor al sfintelor lui Dumnezeu biserici, preafericitul Evangelicus’ (Dr. Nestor Vornicescu, Una dintre primele scrieri ale literaturii române străvechi.

‘Pătimirea Sfinților Epictet și Astion’ (de la cumpăna secolelor III-IV), Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1990, p. 90).

Preafericitului Părinte Patriarh Daniel a prezentat acum doi ani icoana anului omagial prin invocarea a trei Sfinţi Părinţi proveniţi din Dobrogea: Sfântul Cuvios Ioan Casian a fost hirotonit diacon de către Sfântul Ierarh Ioan Gură de Aur, Cuviosul Dionisie Exiguul, a trăit la sfârşitul secolului al 5-lea şi în prima parte a secolului al 6-lea.

Sfântul Cuvios Ioan Iacob a trăit în secolul 20, a trecut la Domnul în anul 1960 şi moaştele lui au fost descoperite intacte 20 de ani mai târziu, în 1980.

Mai mult, Arhiepiscopia Tomisului a lansat acum trei ani, cu sprijinul Secretariatului General al Guvernului, două volume importante, care oferă, prin documente adunate din marile arhive ale lumii, argumente solide pentru acest proiect. Primul volum este „Mitropolia Tomisului. 2000 de ani de viaţă creştină la Tomis”, realizat de ÎPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, George Daniel Petrov, de la „Universitatea Ovidius” din Constanţa şi Constantin Barbu de la „Universitatea Dimitrie Cantemir” din Bucureşti.

Aceste monumentale volume au apărut prin grija omului de afaceri Mihai Anghel, proprietarul „Domeniului Coroanei” din Segarcea. Cuviosul Dionisie Exiguul sau Dionisie cel Smerit (n. cca 470, Dobrogea – d. cca 545, Roma) este unul dintre cei mai mari teologi ai lumii creştine.Astăzi, întreaga omenire numără anii după calendarul propus de Dionisie Exiguul, adică de la naşterea lui Isus Hristos, sistem utilizat atît de calendarul iulian, cît și de cel gregorian!

Acesta a fost în sec. VI d.H., unul dintre cei mai mari cărturari ai lumii, păstrat la curtea a 10 Papi, fiindu-i apreciat erudismul, astfel încît este de neînțeles faptul că istoricii noștri ignoră nu numai lucrările lui Dionisie Exiguul, ci şi textele lui Nicetas de Remesiana sau Aeticus Histricus, despre care Franz Brunhölzl afirma în „Zur Kosmographie des Aethicus” că „a fost un scit care a trăit în regiunea din zilele noastre Dobrogea, România”!

Istoricul Eusebiu din Cezareea Palestinei scria ca, la lucrarile primului Sinod ecumenic de la Niceea, din anul 325, “nici schitanul nu lipsea din ceata”, adica episcopul din provincia Scitia Mica. Se crede ca numele lui era Marcu. Restaurarea Mitropoliei Tomisului la 1700 de ani de ani de la Sinodul de la Niceea este un act de îndreptare și o mărturisire de credință că pe pământul Dobrogei daco-romane înflorise sămânța ortodoxiei pusă de Apostolul Andrei. Ne-o cere ”de dincolo” mitropolitul străromân Marcus și ”a lui ceată”. Amin.' - Ionuț Țene, Napoca News.

Foto Vali Vădănoiu - Arhiepiscopia Tomisului

Site-ul abcortodox.ro se bazează exclusiv pe veniturile obținute din afișarea de reclame, dacă doriți să susțineți publicația abcortodox.ro, vă rugăm să nu blocați reclamele.